Censo Campaign 2024 7 (2)

Wat betekent CSRD voor jouw bedrijf?

Meer dan 4.000 grote bedrijven in Nederland moeten binnenkort voldoen aan de verplichte CSRD-richtlijn. Deze richtlijn verplicht bedrijven om transparant te zijn over hun eigen duurzame bedrijfsactiviteiten én die van hun gehele keten. Dit betekent dat uiteindelijk ook meer dan 100.000 bedrijven in Nederland onder de CSRD zullen vallen, aangezien zij onderdeel uitmaken van de toeleveringsketens van deze grote organisaties. 

Gelukkig zijn er inmiddels standaarden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze keteninformatie zorgvuldig en efficiënt wordt verzameld. Met meer dan 15 jaar ervaring in het begeleiden van bedrijven en overheden bij het formuleren en uitvoeren van hun duurzaamheidsambities, hebben we en aanpak ontwikkeld die bedrijven ondersteunt bij de implementatie van de CSRD. Deze aanpak is vertaald in de CSRD-kickstart voor ketenbedrijven.  

Zo pakken wij het aan 

In vier stappen. 

Stap 1: Interactieve introductie en analyse

In een interactieve sessie gaan we samen met een selecte groep medewerkers van jullie organisatie dieper in op de CSRD. We leggen uit wat de richtlijn inhoudt en wat er specifiek van jullie organisatie mag worden gevraagd. Tijdens deze sessie brengen we ook jullie belangrijkste stakeholders in kaart om te bepalen welke CSRD-thema’s voor jullie relevant kunnen zijn. 

Stap 2: Stakeholderanalyse

In deze fase gaan we verder met het in kaart brengen van de specifieke vragen en verwachtingen van jullie klanten of leveranciers. We begrijpen dat de voortgang met de CSRD-implementatie kan variëren per organisatie, en daarom betrekken we de stakeholders bij het proces om hun input en verwachtingen te verduidelijken. 

Stap 3: Routekaart

Op basis van de inzichten uit de vorige stappen creëren we samen een gedetailleerde routekaart. Deze routekaart houdt rekening met zowel de ambities van de stakeholders als de eigen doelstellingen van jullie organisatie. Het biedt een helder stappenplan om te voldoen aan de CSRD-eisen en om jullie duurzame beleid verder vorm te geven. 

Stap 4: Wat leveren we op en hoe nu verder?

Na stap 3 beschikken jullie over een goed begrip van de vereisten en verwachtingen van je CSRD-plichtige klanten en leveranciers. Met de opgeleverde routekaart weten jullie precies wat er de komende maanden en jaren nodig is om aan deze verwachtingen te voldoen en jullie duurzaamheidsbeleid te versterken. 

Na het afronden van de routekaart kunnen we samen bekijken waar verdere ondersteuning nodig is bij de uitvoering. 

Roy (1)
Roy Beerens, Sales Director CSRD

‘We helpen je graag op weg!’