Groot dromen en kleine stapjes maken

“Altijd maar meer is een eindig model. We moeten echt anders gaan kijken naar onszelf, onze omgeving en uiteindelijk de wereld om de klimaatproblematiek op te lossen.” Aan het woord is Ard van der Scheer, de altijd opgewekte Chief Digital Officer van Censo.

Censo Profielfoto's Dd. 13 9 2024 V2 LR 65

Samen met zijn vrouw Irma en hun zoons van 15 en 17 woont Ard in Diemen. Ard (48) werkte al meer dan 10 jaar als directeur digital in diverse branches. Of het nu gaat om containerlogistiek, e-commerce of de reisbranche, Ard zorgde met zijn teams voor maatwerk softwareontwikkeling vanuit een strategisch perspectief.

Digital binnen Censo 

Nu is Ard al bijna 1,5 jaar werkzaam voor Censo in de frontlinie van de energietransitie: “Ik maakte de keuze voor Censo vanuit intrinsieke gedrevenheid. Ik wilde graag iets zinvols doen, en het verduurzamen van de energiebranche is precies dat.”

Om vervolgens terug te blikken: “Ik heb geleerd dat de energiewereld complex is. Er zijn veel partijen, systemen en onderlinge afhankelijkheden tussen die partijen en systemen. Die wil je leren begrijpen. Dat kost tijd en energie. Je moet groot dromen, maar wel kleine stapjes maken.”

Samen met zijn 17 medewerkers vormt Ard team digital en werkt men aan de Mijn omgeving voor alle Censo klanten, en uiteraard aan Censo.live, het systeem waarin klanten hun verbruik, kosten en duurzame adviezen monitoren. Vanuit het onderliggende data warehouse kunnen alle mogelijke combinaties van data worden gebruikt om meer inzicht te bieden.

 

 

Samen de energietransitie versnellen 

“De energiebranche is voor een leek best complex. Als wij de energietransitie willen versnellen, en dat willen we, moeten we het dus zichtbaar en eenvoudig maken. Als je iets niet ziet of begrijpt, kun je er ook niet voor kiezen, toch?”

“We moeten klanten dus inzicht geven, en begrip. Dat doen we door data visueel te maken.”  Ard vervolgt: “Censo biedt alle diensten op het vlak van energie en duurzaamheid aan, variërend van energie-inkoop tot monitoring, maar ook opwek en opslag. Maar hoe weten ze nu wat er voor hen in hun specifieke omstandigheden goede keuzes zijn? Mijn ervaring is dat zodra klanten echt zien wat er gebeurt, maar ook welk resultaat er mogelijk is in euro’s of CO2 -besparing, ze pas in actie komen. Dat is wat data doet in deze branche. Op basis van data worden er onderbouwde keuzes gemaakt voor zonnepanelen of batterijen, en het faciliteren daarvan vind ik een dankbare job.”

Foto Feest Censo

Meer weten over werken bij Censo?

Lees meer